Viktig information: Detta avtal ("Avtalet") träder i kraft då Leverantören har levererat elsparkcykeln till Kunden och Kunden har erlagt första månadsbetalningen i förskott.
Leverantören: StoryPop AB c/o Porterr (organisationsnummer 559385-0109), med serviceverkstad i Kista, Stockholm.
Kunden: Beställare av produkten i samband med att ordern genomfördes.
Under detta avtal erbjuder Leverantören en månatlig underhållstjänst för Kundens elsparkcykel modell PowerScoot, under förutsättning att avtalsvillkoren uppfylls.
Avtalet blir giltigt och verksamt från det datum då två förutsättningar är uppfyllda:
Elsparkcykeln har levererats till Kunden.
Kunden har betalat första månaden underhållsavgift i förskott.
Från och med detta datum kan Kunden nyttja alla tjänster som ingår i avtalet enligt punkt 4 nedan.
I månadsavgiften ingår följande tjänster, utförda i Leverantörens serviceverkstad i Kista, Stockholm:
Batteribyte
Däckbyte
Byte av kontrollerenhet
Byte av motor
Byte av bromsar
Justering av bromsar
Byte av accelerationshandtag
Byte av bromshandtag
Byte av framreflex och bakreflex
Byte av fram- och bak LED-lampa
Byte av QR-kod-dekal
Byte av moderkort
Byte av cykelstång
För att byte av någon del ska ingå enligt detta avtal krävs att delen märkbart inte fungerar eller fullgör sin funktion. Det måste kunna konstateras att delen är defekt, utsliten eller skadad på sådant sätt att den inte uppfyller sin avsedda funktion.
Normalt slitage kan godtas som grund, men delen måste vara i ett skick där dess funktion är nedsatt eller upphör att fungera helt.
Underhållsavtalet täcker inte skador eller fel orsakade av:
Vattenintrång eller andra vattenskador
Missbruk av elsparkcykeln (t.ex. överbelastning, felaktig användning, körning på olämplig terräng etc.)
Skador som uppstår utanför normal drift eller enligt tillverkarens instruktioner
Felaktigt utförda reparationer eller modifieringar som har gjorts av tredje part — dvs. verkstad eller person som inte är auktoriserad av Leverantören
Betalas i förskott, varje månad.
Ingen bindningstid – Kunden kan säga upp avtalet när som helst med verkan från kommande månad (förutsatt att aktuell månads betalning är gjord).
Om betalningen inte erläggs i tid och är mer än 30 dagar försenad, har Leverantören rätt att häva avtalet.
Vid hävning upphör Kundens rätt till service enligt detta avtal.
Om Kunden missbrukar avtalet — exempelvis genom att medvetet utsätta elsparkcykeln för olämplig användning som inte omfattas av avtalet, bryter mot instruktioner, eller på annat sätt agerar i konflikt med villkoren — har Leverantören rätt att säga upp avtalet, efter att den senaste servicetillfället som Kunden utnyttjat enligt avtalet har fullföljts.
Uppsägningen från Leverantörens sida sker skriftligen till Kunden och träder i kraft vid slutet av den månad under vilken den senaste servicen utfördes.
Avtalet löper kontinuerligt tills det sägs upp av antingen Kunden eller Leverantören enligt de villkor som anges i detta avtal.
Uppsägning ska ske skriftligen (via e-post eller brev).
Tjänster enligt avtalet levereras endast under de månader där betalning är erlagd och inga villkorsbrott från Kundens sida föreligger.
Kunden åtar sig:
Att använda elsparkcykeln i enlighet med bruksanvisning och underhållsmanual.
Att undvika miljöer eller förhållanden som kan orsaka skador enligt undantagen (t.ex. vatten, extrema temperaturer).
Inte utsätta elsparkcykeln för överbelastning eller annan felaktig användning som strider mot detta avtal.
Inte låta någon obehörig eller ej auktoriserad tredje part utföra reparationer eller modifieringar.
Lämna in elsparkcykeln till service i verkstad i Kista, Stockholm när sådan service behövs.
Att tillhandahålla kvalificerad service i Kista, Stockholm enligt vad som anges i punkt 4, med reservdelar av rimlig kvalitet.
Att informera Kunden om eventuella problem utanför vad avtalet täcker, och ge prisuppgift för sådana reparationer.
Leverantören ansvarar inte för indirekta skador eller följdskador som uppstår till följd av fel som inte omfattas av detta avtal (inklusive de undantag som anges i punkt 6).
Leverantörens maximala ansvar är begränsat till vad som uttryckligen anges i detta avtal.
Svensk rätt gäller för detta avtal.
Tvist rörande tolkning eller tillämpation ska i första hand lösas genom förhandlingar. Om en överenskommelse inte nås skall tvist avgöras i allmän domstol, med Stockholms tingsrätt som första instans.
Avtalet får ej överlåtas av Kunden utan Leverantörens skriftliga samtycke.
Ändringar i avtalet måste ske skriftligen och godkännas av båda parter.
Leverantören förbehåller sig rätten att justera priset vid stigande kostnader för reservdelar eller arbetskraft, med minst 30 dagars skriftligt meddelande till Kunden.
E-post: kontakt@porterr.se
Adress: StoryPop AB c/o Porterr, Lollandsgatan 21, 16443 Kista, Sverige
Senast uppdaterad: 06 oktober 2025